Irritatie bij de ANWB over uitstel nachtelijke traumahulp

Den Haag- Uitbreiding van traumahulp in de nacht door Mobiele Medische Teams (MMT) krijgt een gevoelige tik. De MMT’s van het Medisch Centrum Groningen en het VU Medisch Centrum in Amsterdam mogen ’s nachts niet uitrukken vanaf de helikopterbases die speciaal daarvoor zijn ingericht. Dat maakte de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu eind december 2010 bekend. De ANWB is verbijsterd en vindt dat de nachtinzet van helikopters niet langer moet worden uitgesteld. 

Het besluit van de staatssecretaris betekent een enorme tegenslag voor de spoedeisende hulpverlening bij nacht. De discussie over nachtelijke traumazorg kwam op gang na de brand in Volendam, nu tien jaar geleden. Het  Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport zette vervolgens in op een landelijk dekkend netwerk, dat per 1 april 2011 gerealiseerd zou moeten zijn. Aan deze oproep is door de vier grote academische ziekenhuizen in Nederland gehoor gegeven. Samen met traumahelikopterbedrijf Medical Air Assistance werden de noodzakelijke voorbereidingen getroffen om het nachtvliegen mogelijk te maken.

Inspanningen tevergeefs

Bij de betrokken overheden lag dat anders. Deze hebben weinig snelheid gemaakt bij het formuleren van eisen en wensen en het verstrekken van vergunningen, ondanks de heldere doelstelling. Pas nu geeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu duidelijkheid, terwijl de traumaheli van Amsterdam al had moeten vliegen. Daarbij distantieert hij zich van de eisen die door het ministerie van VWS aan spoedeisende nachtelijke traumahulp worden gesteld. De ziekenhuizen en Medical Air Assistance hebben alle inspanningen en investeringen gedaan om binnen de vereiste vijftien minuten na een melding bij het slachtoffer(s) aanwezig te zijn en levens te redden. Met het besluit van de staatssecretaris is dat voorlopig niet mogelijk. 

Zorg in de nacht zelfde als overdag

De ANWB is geïrriteerd over deze vertraging en vindt dat er alles aan gedaan moet worden om de zorg aan slachtoffers in de nacht dezelfde te laten zijn als die van overdag. Ook kan het niet zo zijn dat de traumahulp in de verschillende landsdelen verschillen vertoont.

Daarom dringt de Bond er bij de verantwoordelijke bewindslieden op aan om te stoppen met het bedenken van beperkende maatregelen. In plaats daarvan moet worden samengewerkt en naar oplossingen worden gezocht die hoogwaardige traumazorg ook in de nachtelijke uren mogelijk maken. Zolang deze oplossingen er nog niet zijn zou gebruik moeten worden gemaakt van de bestaande bases waar de staatssecretaris nu opeens problemen mee heeft. Zowel de helikopterpiloten als de mobiele medische teams zijn gewend om hier vandaan veilig te vertrekken en te landen, ook ‘s nachts.

ANWB-traumahelikopters geschikt voor nachtvluchten

ANWB-dochter Medical Air Assistance is bijna gereed met de opleidingen voor het nachtvliegen van haar piloten. Alle vier de ANWB-traumahelikopters zijn geschikt voor het maken van nachtvluchten. De helikopter die het medisch centrum Nijmegen inzet, is inmiddels 24 uur per dag operationeel. De helikopter die vliegt voor Amsterdam is weliswaar volledig inzetbaar, maar wordt ’s nachts nog niet opgeroepen. De helikopters van Rotterdam en Groningen komen respectievelijk begin februari en begin april voor nachtvluchten beschikbaar. 

Tekst: ANWB

Foto: Archief P.Koene © Compact Media / Nieuwsflyer.nl

Redactie

Nieuwsitems, Persberichten en/of tips kunt u richten aan de redactie@compactmedia.nl of op Twitter @Nieuwsflyer Facebook: Compact Media

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *